مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44843 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

آيا سرگرمي و تفريح در دين ، مجاز است ؟ چه نوع سرگرمي را پيشنهاد مي كنيد ؟
البته مسلّم است كه بيشتر گناهان و همچنين اكثر جنايات در موقع بيكاري افراد مخصوصاً جوانان واقع مي شود و اگر آنان بتوانند اين خلاء را بوسيله سرگرميهاي سالم پركنند دگر براي فحشاء و منكرات و كارهاي زشت وقتي نمي ماند و در ضمن خستگي هاي كار و كوشش نيز برطرف مي شود .
بايد بدانيد كه اسلام با هيچ تفريح سالمي مخالف نيست . منتهي شرائط و امكانات افراد متفاوت است .
عدّه اي مي توانند بوسيله مطالعه داستانهاي شيرين و آموزنده و يا كتب تاريخي و علمي اطلاعات عمومي سرگرم شوند گروهي با گردش هاي دسته جمعي يا تنهائي و مسافرت ( بدون اينكه مرتكب گناهي شوند ) از ناراحتي هاي جسمي و روحي بيرون آيند .
برخي مي توانند با ورزش هاي سالم و تفريحي و بازي هاي مفيد در خود ايجاد نشاط بنمايند بعضي نيز مي توانند دور يكديگر بنشينند و با گفتن قصّه ها و مزاحهاي شيرين بدون رنجش ديگران ، همديگر را مسرور و سرگرم سازند در هر حال هر چه كه جنبه تفريحي داشته باشد اسلام صددرصد موافق مي باشد و روايات فراواني از پيشوايان ديني نقل شده است .
فقط بايد توجّه داشته باشيد كه در تفريحات گناهي صورت نگيرد مثلاً به نوشيدن مشروبات الكلي ، ترك نماز ، اذيّت كردن ديگران و . . . مبتلا نشوند . « البتّه خيلي بهتر است بكوشند تفريحاتي انتخاب كنند كه در عين تفريح استفاده هاي معنوي ديگري نموده باشند و همچنين بايد جوانان بكوشند تا ايمان خود را قوي سازند » تا بتوان از عبادات اسلامي مانند نماز و دعا و قرآن نيكو بهره برند با توجّه به پروردگار مهربان و قادر حكيم خود را ناراحتي خارج سازند و تجديد انرژي روحي بنمايند .
حرف آخر اينكه :
شما بايد نياز خود را تشخيص دهيد . زيرا دين حتّي ورزشهايي مثل شنا ، تيراندازي ، كشتي را تأكيد كرده است . امّا چون نيازهاي روحي متنوع است ، مي بينيم در حديثي آمده است « المؤمن ليسكُنُ الي المؤمن ؛ مؤمن در ديدار با مؤمن به آرامش مي رسد كه ضرورت نشستهاي مفيد را نشان مي دهد » .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.